Adam a Eva
Adam a Eva
Když jsem přemýšlela kterým příběhem bude
pokračovat moje povídání o malířství, napadlo mě: „ což tak začít pěkně od
začátku, tedy od Adama.......“
Mistři malířského štětce se velmi často
nechávali inspirovat starým zákonem,
obrazy ze života Adama a Evy a jejich prvního hříchu malovali velmi často.
Pro
mne je Adam a Eva spojován s velkým mistrem německé ranné renesance Albrechtem Dürerem, ten mistrně ovládal nejen štětec ale i grafické pero a byl mistrem dřevorytu a mědirytiny. Jeho
rytiny mají obrovský vliv na umění německé renesance
Albrecht Dürer se původně učil zlatníkem (odtud pramení jeho cit pro
rytinu), ale když jeho otec rozpoznal, že má jeho syn talent malířský,
podporoval ho v malířském vzdělání. A stal se tak malířem
srovnatelným s velkými italskými mistry, jako je Leonardo a Tizian.
Velmi často a rád maloval sám sebe,
dochovalo se velké množství jeho autoportrétů, věru se neměl zač stydět, byl to
velmi pohledný muž, i jeho život je směsicí úspěšné kariéry a společenského
uznání, ale v kontrastu se vší slávou trpěl Dürer depresemi, melancholií a
onemocněním slinivky. Jeho obrazy odrážejí jeho bolest a nevšední
psychologickou introspekci.
Národní galerie v Praze má ve svých sbírkách jeho Růžencovou slavnost, která je
považována za jedno z jeho nejvýraznějších
děl . Obraz měl pohnutý osud, v loňském roce slavil 500 let od vzniku a v
průběhu těch let byl velmi poškozen. Dnešní doba ho umožnila restaurovat
a dnes si ho můžete prohlédnout v Štemberském paláci v Praze.
Albrecht Dürer ( 1471-1528),
Adam a Eva
Jedna z nejproslulejších rytin A. Dürera,
je dokladem jeho zájmu o problematiku ideálních proporcí lidského těla.
Zvířata ležící u jejich nohou symbolizují čtyři lidské temperamenty -
daňka pro melancholický, zajíce pro
sangvinický, býka pro flegmatický a kočku číhající na myš pro cholerický.
Lenka Hašová